De 7 hoofdzonden van Crowdfunding

 

1 . HEBZUCHT - het gaat niet alleen om het geld !

Crowdfunding geeft je de kans om je bedrijf bekend te maken en hiermee bouw je aan je publiek voorafgaand aan de start van je bedrijf of project. Deze voordelen zijn soms zelfs meer waard dan de financiering.

Extra voordelen van crowdfunding zijn:

  • De wereld te tonen dat je niet de enige bent die gelooft in je bedrijf (bekend als "derde partij validatie " in marketing taal) .

  • Het opbouwen van een netwerk van supporters en ambassadeurs; zelfs als mensen niet investeren, kunnen ze praten over je bedrijf in hun sociale netwerk. ( "mond-op-mond" reclame)

  • Door vooraf de verkoop van je project in vouchers aan te bieden, d.w.z. pre-verkoop van je product ("het marktonderzoek") .

  • Om hulp te krijgen van het publiek: laat fans deelnemen aan je plan. Hoor hun feedback!

 

2 . GULZIGHEID - wat is een redelijke financieringsdoelstelling ?

Het is altijd beter om je doel te halen dan om je doel niet te halen. Klinkt vanzelfsprekend? Dus kies een doel dat klein genoeg is zodat je dit vol vertrouwen kunt halen. Dan zal de korte tijd waarin het doel behaald is een vleugje glans toe voegen aan je campagne!

Houd in gedachten dat je later altijd voor een nieuwe ronde van financiering kunt terugkomen, mits je een nieuwe doelstelling hebt.

  • Wees eenvoudig over je werkelijke kosten. Begroot alleen wat je echt nodig hebt, met een marge voor onvoorziene kosten.

  • Denk na over hoeveel mensen je nodig hebt om je financieringsaanvraag binnen te halen.

  • Er is over het algemeen een sterke correlatie tussen de grootte van je bestaande sociale netwerk en hoeveel je kunt financieren door middel van crowdfunding . Hoeveel van je bestaande fans zullen bijdragen en hoeveel in geld? Wees realistisch. OAMKB zal je crowdfunding-aanvraag steunen door de fiancieringsaanvraag via ons eigen netwerk te delen.

 

3 . TROTS - ijdelheid is eigenlijk goed

Eigenlijk ... is een beetje ijdelheid goed als het gaat om je crowdfunding campagne! Maak een video.

Het publiek vindt het heerlijk om je gezicht te zien op je crowdfunding campagne video. Dus toon jezelf en vertel het verhaal van je plan of bedrijf in het kort.

Filmmakers: de ervaring leert dat het publiek de voorkeur heeft om vrouwen, mannen, met passie aan het werk te zien met hun bedrijf en plan.

Het is nog beter als je je crowdfunding campagne video leuk en origineel kan maken.

  • Maak er geen verkooppraatje van, maar deel je passie.


4 . LUIAARD - zzz ... succesvol funden gaat over over het betrekken van je publiek!

Niets doen zodra je plan live is, dan is de kans groot dat er niets zal gebeuren . Daarom is luiaard veruit de meest dodelijke van alle crowdfunding zonden!

  • Crowdfunding begint met je vrienden, familie en de bestaande fans. Vraag hen om bij te dragen!

  • Gebruik de tools die tot je beschikking staan om je plan te delen met de wereld: Twitter, Facebook, Google +. Vraag je vrienden om je plan te delen met hun sociale netwerk .

  • Als je nog geen account bij Twitter en/of Facebook, maak dan een account aan. OAMKB zal je aanvraag steunen door de aanvraag via ons eigen netwerk te delen.

  • Maak een mailinglijst: mensen reageren meer op e-mail dan sociale boodschappen. Maak je publiek wakker!

  • Praat met mensen over je plan en crowdfunding campagne (klinkt ouderwets, maar het is nog steeds het meest krachtige medium) .

In de volgende paragraaf wordt uitgelegd hoe je in detail een publiek kunt opbouwen.

 

5 . LUST - deel de liefde!

Het betrekken van je publiek is een beetje zoals het hof maken. Je kunt niet meteen vragen wat je wilt als je op zoek bent naar liefde.

Identificeer je publiek . Begin met jezelf te vragen: welke thema’s van mijn plan zijn leuk voor het publiek? Waar is het gelegen ( bezienswaardigheden), hoe wordt het geproduceerd (genres, methoden), wie neemt deel (team en daarbuiten)?

Hier volgen een paar aanwijzingen over welke soort publiek je nodig hebt om het hof te gaan maken. Stel jezelf de vraag: wie zou mijn plan een goed idee vinden? Wie kan zich identificeren met het plan?

  • Lokaliseren: je weet wie ze zijn, kijk waar ze wonen (bijvoorbeeld via Facebook-groepen). Neem contact op met de groepen en hun organisatoren .

  • Communiceer en leg relaties. Start een dialoog met behulp van verschillende media (verschillende mensen reageren op verschillende stimuli), met inbegrip van sociale media, e-mails en gesprekken. Nog niet om investeringen vragen, leer elkaar eerst kennen.

  • Oproep tot actie: vraag je nieuwe vrienden om bij te dragen bij de start van de crowdfundingaanvraag! Dit werkt beter in een persoonlijk bericht .

  • Onderhoudt je relaties: je hebt net een netwerk van toegewijde supporters en ambassadeurs gebouwd . Koester je nieuwe vrienden, je publiek, je klanten zijn van onschatbare waarde! Je hebt liefde gevonden, het was geen one-night-stand.

 

6 . TOORN - houdt het hoofd koel: geef jezelf genoeg tijd.

Maar ...geef jezelf ook weer niet teveel de tijd. Deadlines helpen dingen gedaan te krijgen .

  • Statistisch gezien zijn de crowdfunding-projecten die het meest opleveren, die met een termijn van ongeveer 70 dagen. Maar het hangt allemaal af van de aard van je plan en campagne.

  • Richt je je alleen op vrienden en familie? Een kortere periode zou dan ook kunnen volstaan.

  • Wil je een grotere campagne bouwen met ondersteuning van de pers? Dan heb je meer tijd nodig.

Kies een mijlpaal voor de deadline (bijv. start van pre-productie), dit helpt het motiveren van je troepen.

 

7 . JALOEZIE  - beter goed gejat dan slecht gemaakt

Kijk maar eens wat succesvolle crowdfunding-aanvragen hebben gedaan in het verleden en hoe ze het hebben gedaan. Wees schaamteloos in het kopiëren van wat ze goed hebben gedaan!

2013-11-28