Auto in 2013 van de zaak of priv

Is een auto van de zaak nou voordeliger of niet? Welke ontwikkelingen tellen daarbij mee en welke wijzigingen zijn in 2013 van belang? Kortom: welke wijzigingen hebben dit jaar invloed op je autokosten?

Wat speelt er? Of een auto van de zaak of een vergoeding van € 0,19 per kilometer voor zakelijke ritten voordeliger is, hangt af van veel factoren, zoals de catalogusprijs, het inkomen en het aantal zakelijke en privékilometers. Deze factoren zijn ook in 2013 van belang. Wel is er een aantal ontwikkelingen die je keuze beïnvloeden.

Bijtelling privégebruik

Grenzen lagere bijtelling aangescherpt. De standaard bijtelling is 25%. Voor milieuvriendelijke modellen is de bijtelling lager. In 2013 zijn de grenzen inzake CO2-uitstoot aangescherpt.

Afschaffing 0%-bijtelling. Daarnaast wordt de 0%-bijtelling (< 51 gr./km CO2) afgeschaft. Afhankelijk van het tijdstip van aanschaf hebben bestaande auto’s de bijtelling nog tot 2017 of max. 5 jaar. Als deze auto’s in 2014 of 2015 worden gekocht, geldt 5 jaar lang een bijtelling van 7%.

Dezelfde eigenaar en gebruiker. Auto’s met een bijtelling van 20 of 14% die vóór 1 juli 2012 op naam zijn gezet, houden dit percentage tot 1 juli 2017. Daarna wordt het aangepast aan de dan geldende normen. Tip. Als de auto sinds 30 juni 2012 niet zowel een andere eigenaar als een andere gebruiker heeft, blijft de bijtelling ook na 1 juli 2017 in stand! Voor deze auto’s is het dus lucratief als de eigenaar of gebruiker niet wijzigt.

Na 1 juli 2012 op naam gezet. Auto’s die na 1 juli 2012 op naam zijn gezet, houden het bijtellingpercentage 5 jaar. Het bovenstaande betekent dat je bestaande wagenpark in de meeste gevallen pas vanaf 2017 met een hogere bijtelling te maken krijgt.

Ontwikkelingen € 0,19 per kilometer

Zakelijke ritten. Voor zakelijke ritten met de privéauto kun je € 0,19/km ten laste van de winst brengen. Je mag je werknemers (dus ook de directeur-grootaandeelhouder) dit bedrag belastingvrij vergoeden. Woon-werkverkeer wordt nog steeds als zakelijk aangemerkt.

Lagere bpm schone auto. Verder wordt de bpm sinds dit jaar alleen nog maar bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Een schone auto heeft minder bpm, is dus goedkoper in aanschaf en een vergoeding van € 0,19/km zal eerder kostendekkend zijn. De lagere bpm werkt automatisch door in de catalogusprijs, dus minder bijtelling.

Vrijstelling mrb verdwijnt. De vrijstelling mrb vervalt per 2014 voor auto’s met een bijtelling van 14%. Auto’s met een 0%-bijtelling blijven tot 2015 vrijgesteld. Hierdoor zal een vergoeding van € 0,19/km minder snel kostendekkend zijn.

SV-premies over bijtelling

Sinds dit jaar moet je als werkgever SV-premies betalen over de bijtelling. De premies verschillen deels per werkgever en bedragen voor een kleine werkgever ten minste 6,82% tot een maximum premie-inkomen van € 50.853,-. De auto van de zaak wordt dus voor jou als werkgever duurder.

Salaris werknemer

€ 40.000,-

Catalogusprijs auto

€ 25.000,-

Bijtelling 25%

€ 6.250,-

Extra SV-premie, stel 8% x € 6.250,-

€ 500,-

Bron:  Tips & Advies Belastingen.nl