Horeca krijgt eigen crowdfund-platform

Eigen platform

Investeerders en horecaondernemers komen door het platform met elkaar in contact. Ten opzichte van andere platforms heeft de exclusieve profilering in de horeca een voordeel dat investeerders gevoel en affiniteit hebben met de sector. Volgens de initiatiefnemers is de horeca bij uitstek een sector die zich leent voor crowdfunding.

Toezicht AFM

Redelijk uniek is dat het platform onder toezicht staat van de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Het platform heeft een zogenaamde ontheffing voor de bemiddeling in opvorderbare gelden ontvangen. Het is niet eenvoudig om een ontheffing te krijgen. De directeuren zijn naast het nodige papierwerk getoetst op betrouwbaarheid en vindt er een uitgebreid gesprek plaats met de AFM. De hele organisatie wordt in detail doorgelicht.

Terechte toetsing

Het is volgens de initiatiefnemers terecht dat de toetsing zeer streng en kritisch is. Het gaat om aanzienlijke bedragen waarin jaarlijkse via het platform bemiddeld wordt. Logisch dus dat het geld goed beheerd moet worden. Vanwege de ontheffing is Horeca Crowdfunding Nederland is één van de weinige platforms die onder toezicht staat. “Het geeft de investeerders vertrouwen gezien Het feit dat wij onder toezicht staan. Daarnaast is het een beloning voor de jarenlange voorbereiding en de enorme investeringen die wij gepleegd hebben in de administratieve organisatie en veiligheid”, aldus managing director Mark Tamsma van Horeca Crowdfunding Nederland.

Midden in maatschappij

“De horeca staat midden in de maatschappij, investeerders weten dus waarin ze investeren. Ze kunnen elk moment binnenlopen om ‘hun’ project waar te nemen”, aldus Tamsma. Volgens Horeca Crowdfuning Nederland zijn bestaande platforms terughoudend met het publiceren van horecaprojecten. Ook zijn ze door de brede profilering minder goed in staat om het project te beoordelen. Dat is risicovol voor de investeerder. De kredietbeoordelaars bij Horeca Crowdfunding Nederland zijn volledig gespecialiseerd in de sector. Daarmee zijn de projecten die gepubliceerd worden op het platform kwalitatief hoogwaardiger.

Banken op slot

De horeca heeft volgens Horeca Crowdfunding Nederland van oudsher een negatief imago bij bancaire instellingen. De brouwerijen waren tot enkele jaren geleden nog één van de grootste alternatieve verstrekkers van kapitaal. Nagenoeg is de kredietverstrekking binnen de horeca volledig stilgelegd. De gevolgen zullen niet mild zijn voor de innovatiekracht van de sector, maar ook niet voor de continuïteit van veel horecabedrijven. Via de ‘menigte’ wordt er met crowdfunding vreemd kapitaal aangetrokken. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd maakt crowdfunding zijn opmars. Velen zien het als de oplossing voor de ‘toenemende’ kredietbehoefte waar de reguliere financiers het laten liggen.

Vanaf €30.000

Horeca Crowdfunding Nederland bemiddelt in kredieten vanaf €30.000. Onder dit drempelbedrag is de bemiddeling voor het platform niet kostendekkend. De gemiddelde looptijd zal naar verwachting tussen de 3 en 6 jaar gaan bedragen. “Een kortere looptijd is veelal te risicovol. Een horeca-ondernemer moet uiteindelijk wel maandelijks aan de aflossings- en renteverplichtingen kunnen voldoen”, aldus Tamsma. Er zijn gevolgen voor de uitbetaling richting de investeerders als een te korte looptijd tot liquiditeitsdruk leidt.

2014-01-19