Waarom je als ondernemer 'iets moet' met social media

Social media verandert het traditionele speelveld tussen verkoper en consument. De klant is niet meer alleen afhankelijk van de informatie van de verkoper. De klant krijgt informatie over jou, je bedrijf en je product of dienst via sociale kanalen. Denk bijvoorbeeld aan de ellende voor T-Mobile. In het najaar van 2010 probeert Youp van `t Hek een probleem met de iPhone van zijn zoon op te lossen door de klantenservice te bereiken – geen succes. Hij start een actie via Twitter waarbij hij meerdere berichten per dag post. Zijn 45.503 volgers re-tweeten de posts. Gevolg: telefoondienst T-Mobile loopt een reputatieschade van circa 200.000 euro op.

Door de sociale media krijgen consumenten steeds meer mogelijkheden om hun mening te ventileren. Het goede nieuws is dat je dezelfde kanalen als ondernemer ook zeer positief kunt inzetten.

Wat kun je met social media?

  • Reputatiemanagement: volg en beïnvloedt je reputatie bij en de merkbeleving van je doelgroep
  • Engagement: vergroot de interactie met je doelgroep
  • Innovatie: krijg nieuwe ideeën door interactie met je doelgroep
  • Loyaliteit: vorm een hechte relatie met je doelgroep
  • Acquisitie: bereik nieuwe klantengroepen, marktsegmenten
  • Verkoop: realiseer extra omzet

Bron: Netwerken.nl