Wat moet ik doen als een medewerker een andere functie krijgt?

Als een van uw medewerkers een andere functie in uw bedrijf krijgt, moet u een aantal zaken regelen en vastleggen. De Zaak Advies legt uit waar u op moet letten.

Deze vraag werd voorgelegd aan De Zaak Advies
"Een van mijn medewerkers is na een reïntegratietraject weer aan de slag gegaan. Hij gaat een andere functie vervullen, met minder verantwoordelijkheden, omdat hij het werk dat hij eerst deed niet aankon. Hij heeft geaccepteerd dat hij daarom ook minder salaris krijgt. Hoe leg ik een en ander vast?"

Antwoord van Bauco van der Meulen, adviseur bij De Zaak Advies
"We hebben het hier over demotie van uw medewerker. Zet de afspraken over het nieuwe salaris en de functieverandering op papier en laat de medewerker deze ondertekenen. Onderteken het document zelf ook."

"U sluit een nieuwe, aangepaste arbeidsovereenkomst af. Daarin staat dat de bestaande overeenkomst onder deels andere voorwaarden wordt voortgezet. Bewaar de oude en nieuwe arbeidsovereenkomst en het ondertekende document met de gemaakte afspraken in het dossier van de werknemer."

"Let op! De duur van het arbeidscontract verandert niet. Als in de oude situatie sprake was van een contract voor onbepaalde tijd, dan geldt dat ook voor de nieuwe overeenkomst. Alles blijft dus zoals het was, met uitzondering van de inhoud van de functie en het salaris."

Bron: De Zaak

Tags: Werknemer, personeelsbeleid, personeel, functie, ondernemen