Online ondernemen

Veel ondernemers wagen zich niet aan een webshop. “Te veel gedoe,” denken ze dan, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig is. Vooral omdat er veel aanbod is van webwinkel softwares waarmee je gemakkelijk zelf een webwinkel kan maken, voeren en onderhouden. Toch zijn er ook zaken die de nodige aandacht verdienen bij het opzetten van een webwinkel en het online ondernemen.

Een marktonderzoek uitvoeren

Één van die zaken is het uitvoeren van een marktonderzoek voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met een webwinkel. Als ondernemer moet je inzicht hebben in zaken die jouw webwinkel op de markt tegen kan komen. Het gaat hier om kansen en risico’s. Je kan door deze vast te stellen je kansen pakken en je risico’s minimaliseren. Daarnaast moet je ook vaststellen wat de sterke, maar ook de zwakke punten van jouw webwinkel zullen zijn. Pas je werkwijze hierop aan en ga op zoek naar verbeterpunten bij concurrerende bedrijven zodat je niet in dezelfde valkuil valt. Heel belangrijk is de vraag: “Welk soort publiek is het meest geïnteresseerd in mijn webwinkel?” Stel je doelgroep vast en pas je ook hier op aan.

Je webwinkel opbouwen

Je kan gemakkelijk met bepaalde sofware je eigen webwinkel opbouwen en starten. Richt je webwinkel niet op naar eigen smaak, maar op basis van uitkomsten van je marktonderzoek. Bedenk dus wat jouw doelgroep zoekt en hoe je hier op kunt inspelen. We nemen als voorbeeld de lay-out, de uiterlijke weergave van je webwinkel. Gebruik geen zwarte achtergrond in een webwinkel voor babyspullen, gebruik geen roze in een webwinkel voor stoere jongenskleding, etc. Zorg er dus voor dat jouw webwinkel volledig past in de ideeën van je doelgroep en zich op positieve wijze onderscheidt van de concurrentie.

De workshop i.s.m. biedmeer.nl  "Hoe begin ik nu echt een webwinkel" vindt plaats op woensdag 6 maart 2013 van 10:00 tot 13:00 in Utrecht, Locatie Exact Online